6 Helppoa Tapaa Syödä Sokeria Vähemmän

6 Helppoa Tapaa Syödä Sokeria Vähemmän

Tiedät jo varmasti, että sokeri on riippuvuutta aiheuttava. Monet meistä kuitenkaan eivät täysin käsitä, kuinka huono se on terveydelle. Sokeriin kohdistuu monia terveysongelmia, kuten:

  • lisääntynyt ahdistus
  • hiivatulehdus oireita
  • liiallinen vatsan rasva
  • vähäinen uni
  • mielialan vaihtelut
  • vähäinen energia
  • hormooniset ongelmat (premenstruaalisyndrooma, kilpirauhasongelmat, endometrioosi, kouristukset, munasarjojen monirakkulaoireyhtymä, myooma, jne)
  • aivojen sumu
  • mielihalut
  • turvotus, ja monia muita!

Mikäli luulet syöväsi liian paljon makeaa, tässä on 6 vinkkiä siitä, miten syödä vähemmän sokeria:

  1. Juo enemmän vettä

Kuulostaa todella itsestään selvältä asialta, mutta juotko kaksi litraa vettä päivässä? Jos et juo ollenkaan nesteitä, se voi aiheuttaa sinulle tunteen väärästä ruokahalusta ja väsymyksestä. Ja mihin vähäinen energia ja nälkä johtaa? Sokerin himolle! Kokeile lisätä kurkkua ja minttua tai sitruunaa tai jopa marjoja, antaakseen vedelle makean maun.

  1. Ymmärrä mielihalusi

Paljon ajasta himoitsemme sokeria tunnepitoisten seikkojen vuoksi. Kun himo iskee, kysy itseltäsi, koetko tietyn tunteen.

Iskeekö mielihalusi tiettyyn aikaan päivästä päivittäin? Tulevatko ne esimerkiksi keskipäivällä? Tai päivällisen jälkeen? Jos himot iskevät keskipäivällä, johtuuko se siitä, että koet iltapäivän romahduksen? Voisitko mennä ulkoilemaan, kävellä 15 minuutin ajan saadaksesi energiatasot ylös tai arvioida uudelleen, mitä syöt lounaalla varmistaaksesi, ettei se tee sinusta verkkaista iltapäivällä? Jos himo iskee päivällisen jälkeen, syötkö tarpeeksi aamulla? Usein vähäinen syöminen aikaisin päivästä aiheuttaa himoja myöhemmin päivällä, kun kehosi pyrkii saamaan oikeat kalorimäärät. Yksinkertainen vinkki on syödä runsaampi aamiainen.

  1. Syö lusikallinen mantelivoita

Terveelliset rasvat ovat loistava taktiikka poistaa sokerin himo. Mielestäni mantelivoi on hyvä ja runsas makuinen, ja siinä on aina pieni makean maku. Kokeile ruokalusikallinen mantelivoita, kun sokerin himo iskee.

  1. Juo piparminttuteetä

En ole löytänyt paljoakaan tutkimuksia tästä; se on yksi niistä “vanhan kansan sanonnoista”, jotka todella toimivat. Piparminttu, joko teenä tai olennaisena elintarvike öljynä, auttaa hillitsemään himoja. Pisara olennaista öljyä joko kielellesi tai jopa vain ranteillesi, on sanottu auttavan pääsemään eroon himoista. Minä henkilökohtaisesti itse pidän piparminttuteestä.

  1. Käytä omenasiiderietikkaa

Omenasiiderietikka on myös tehokas tapa ehkäistä himoja. Journal of Functional Foods -julkaisemassa tutkimuksessa todettiin, että omenasiiderietikan käyttäminen ennen ateriaa voi auttaa alentamaan veren sokeria, mikä on tärkeää himoille.

  1. Mene ulos ja liikuta kehoasi

Erittäin helppo tapa lopettaa himosi on muuttaa maisemia. Jos pystyt, kun himo iskee, mene lyhyelle 10 minuutin kävelylle ulos. Kuuntele musiikkia, jos nautit ja sitten kun palaat takaisin, kaada itsellesi enemmän vettä tai juo piparminttuteetä.